گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای تهیه گزارش از سایت است. ممکن است که شما هم از گوگل آنالیتیکس استفاده کرده باشید. اما با همه قابلیت های آن آشنا هستید؟ گوگل آنالیتیکس امکانات زیادی را در اختیار ما قرار می دهد که باید از آن برای بهبود و تغییر استتراتژی سایت استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم ۷ گزارش اساسی از گوگل آنالیتیکس را معرفی کنیم.
گزارش عملکرد موبایل
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ساخت تلفن های همراه هوشمند، این صنعت پیشرفت چشمگیری داشته است و در حال حاضر تعداد کاربران تلفن های همراه بیشتر از تعداد کاربران دسکتاپ است. در تصویر زیر نمودار استفاده از موبایل و دسکتاپ را در سال های اخیر مشاهده می کنید.
در واقع نسخه موبایل سایت خیلی مهم است. تا جایی که گوگل سایت هایی را که اصطلاحا Mobile Friendly نیستند و برای تلفن همراه مناسب نیستند، مجازات خواهد کرد.
تغییر اندازه المان های سایت یا تغییر آنها در نمایشگرهای کوچکتر، یک امر حیاتی برای بهبود SERPs و راضی نگه داشتن مشتریان است. گزارش عملکرد موبایل نشان می دهد که سایت شما برای موبایل بهینه شده است یا خیر. شما حتی میتوانید با بررسی بشتر این بخش، ببینید که کاربران شما از کدام دستگاه های همراه و مرورگرها استفاده می کنند. اگر در دستگاهی ضعفی وجود داشته باشد، به شما اعلام خواهد شد.
برای دسترسی به این گزارش، مسیر زیر را دنبال کنید:
Audience -> Mobile -> Overview
در تصویر زیر آمار مربوط به پلتفرم های مختلف را مشاهده می کنید.
توجه داشته باشید برای مشاهده Bounce Rate، Page View و زمان ماندن کاربر در سایت هم میتوان از همین قسمت اقدام کرد.
گزارش ترافیک ورودی سایت
آیا میخواهید بدانید که مردم روی آگهی های شما کلیک می کنند؟ استراتژی سئو خود را طبق چه اطلاعاتی تعیین کنید؟
گزارش ترافیک ورودی سایت این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد که اولین گام در فرآیند گزارش گیری خواهد بود.
برای دسترسی به این گزارش، مسیر زیر را دنبال کنید:
Acquisition -> Overview
این به شما کمک می کند تا تجزیه سریع منابع ترافیک خود را انجام دهید.
همچنین برای مشاهده سایت های خارجی که از آنجا به سایت شما می آیند از مسیر زیر اقدام کنید:
Acquisition -> Overview -> All Traffic -> Referrals
گزارش عملکرد محتوا
آیا شما در وب سایت خود مقدار زیادی محتوا تولید می کنید و متوجه می شوید که ردیابی آن کمی سخت است؟
Avinash Kaushik، نویسنده وب Analytics 2.0 و دارنده گواهینامه بازاریابی دیجیتال در گوگل، این گزارش را برای حل این مشکل ایجاد کرده است.
این گزارش به شما کمک خواهد کرد تا به سوالات زیر پاسخ دهید:
- کدام محتوا بیشترین مخاطب را جذب می کند؟
- چه نوع محتوایی ( تصاویر، فیلم ها، GIF ها، infographics ) بهترین کار را با خوانندگان خود انجام می دهد؟
- کدام محتوا خوانندگان را به مشتریان تبدیل می کند؟
- کدام مطالب بیشتر توسط کاربران شما به اشتراک گذاشته شده است؟
در اینجا یک مرور سریع از خود Avinash ارائه شده است:
گزارش تجزیه و تحلیل کلمه کلیدی
گرفتن ترافیک از گوگل یا اصطلاحا Organic Traffic بسیار خوب است. متاسفانه گوگل پس از رمزگذاری که روی داده های جستجو در سال ۲۰۱۲ انجام داده است، گزارش کلمات کلیدی به شکل زیر نمایش داده خواهد شد:
با این حال، شما هنوز می توانید یک درک نسبت به بازدید کنندگان خود را با ردیابی عملکرد کلمات کلیدی بدون رمزگذاری دریافت کنید.
این گزارش محبوب ترین کلمات کلیدی ورودی را برای سایت شما تحلیل می کند. این نشانگر بازدید کننده، تکمیل هدف و زمان بارگذاری صفحه را برای هر کلمه کلیدی می باشد.
از این اطلاعات برای تشخیص اینکه چه کلمات کلیدی برای شما مناسب است، استفاده کنید. از کلمات کلیدی برتر برای اهداف کلیدی شما و بهینه سازی سایت در آینده کمک می کنند.
بازدید کنندگان جدید در مقابل مشتریان
وقتی یه کاربر برای اولین بار از سایت شما بازدید کند عالی است. اگر کاربران شما مجددا به سایت برگردند یا اصطلاحا Returning Visitor های شما بهتر از کاربران جدید خواهند بود. در نهایت این Returning Visitor های شما هستند که به مشتریان شما تبدیل خواهند شد. این گزارش استاندارد در Google Analytics به شما خواهد گفت که چه تعداد از کاربران شما به سایت شما می آیند.
برای دسترسی به این گزارش، مسیر زیر را دنبال کنید:
Audience -> Behavior -> New vs. Returning
معمولا معیارهای کاربران جدید با Returning Visitor ها تفاوت دارد. Returning Visitor ها تمایل دارند تا مدت بیشتری را در سایت سپری کنند و درصد Bounce Rate را کاهش دهند.
گزارش صفحه فرود یا Landing Page
کاربران از روش های مختلفی وارد سایت شما می شوند. برخی از آنها به طور مستقیم و برخی آدرس سایت شما را تایپ می کنند، برخی صفحات را از طریق موتورهای جستجو پیدا می کنند، و برخی دیگر بر روی لینک هایی که در شبکه های اجتماعی وجود دارند کلیک می کنند. این گزارش صفحاتی را مشخص می کند که بازدیدکنندگان هنگام ورود به سایت شما وارد آن می شوند. بر اساس داده های این گزارش، می توانید ببینید که چگونه کاربران با سایت شما ارتباط برقرار می کنند.
برای دسترسی به این گزارش، مسیر زیر را دنبال کنید:
Behavior -> Site Content -> Landing Pages
گزارش Bounce Rate در برابر Exit Rate
Bounce Rate درصد بازدیدکنندگانی را نشان می دهد که کار خاصی در سایت نکرده و از همان صفحه ای که وارد سایت شده اند، خارج می شوند
Exit Rate درصد بازدیدکنندگانی را نشان می دهد که قبل از خروج از سایت، بیش از یک صفحه را مرور کرده اند.
این گزارش میزان Bounce Rate و Exit Rate برای صفحات مختلف در سایت شما را مقایسه می کند.
برای دسترسی به این گزارش، مسیر زیر را دنبال کنید:
Behavior -> Site Content -> All Pages
سپس در قسمت Tab روی Bounce Rate و Exit Rate کلیک کنید.
این به شما یک مقایسه بصری بین Bounce Rate و Exit Rate برای تمام صفحات شما را می دهد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر برای هر صفحه مقایسه کنید.
از این گزارش برای پیدا کردن صفحاتی که برای کاربران جذاب نیستند و شناسایی مشکلات UX در سایت خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر بازدیدکنندگان پس از خواندن دو صفحه اول فقط از صفحه سه صفحه خارج شوند، احتمالا چیزی وجود دارد که آنها را از صفحه دوم خارج می شوند. (تبلیغات بیش از حد، کپی بد، یک لینک منحرف در نوار کناری و غیره )
امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید. اگه سوالی داشتید کامنت بزارید.
همچنین اگر تا به حال از گوگل آنالیتیکس استفاده نکرده اید مقاله زیر را مطالعه کنید
سپیده